קונים דירה מקבלן? טיפים וצעדים ראשונים

December 29 2022doritr

אם אתם מחפשים דירה לרכישה מקבלן בתל אביב, בוודאי כבר בדקתם היטב בכל לוחות תל אביב נדלן. אם סוף סוף הצלחתם למצוא את דירת החלומות שלכם אשר עומדת במסגרת התקציב שלכם ועונה על כל הציפיות שלכם לרבות המטבח המתאים לכם, מרפסת מושלמת, חדרים בדיוק בגודל הרצוי לכם ועוד, כדאי מאוד שטרם אתם מבצעים את הרכישה בפועל, תכירו את המסלול שאתם עתידים לעבור בתהליך הרכישה ובדרך לקבלת הדירה ותדעו כיצד לעבור אותו בצורה הטובה ביותר.

חשוב שתגיעו מוכנים

כאשר מדובר על רכישת דירות מקבלן, אין ספק שכדאי שתגיעו מוכנים. קבלנים רבים מחתימים את הרוכשים על זיכרון דברים כבר באתר המכירות. זיכרון דברים למעשה מהווה חוזה לכל דבר עניין ובשל החתימה תידרשו להפקיד פיקדון כספי במזומן. חשוב מאוד שיצוין הפיקדון שנתתם באופן מפורש שכן במקרה שבו אתם רוצים לחזור בכם מרכישת הדירה תוך פרק זמן סביר ממועד הרכישה, או במצב של אי הסמכות משפטיות, הפקדון יוחזר לכם במלואו ללא קנס כלשהו. כמו כן חשוב לזכור להפחית את סכום הפקדון מהמחיר של הדירה.

חשוב לבצע את כל הבדיקות הנוגעות לזכאות של הקבלן לבנות על הקרקע את הפרויקט. אם מדובר על אדמה פרטית יש לבדוק נסח טאבו שאותו ניתן לרכוש בקלות בעלות של כ10 שקלים באתר של משרד המשפטים. אם מדובר על אדמת מנהל מקרקעי ישראל יש לבדוק אישור זכויות או חוזה חכירה מהמנהל. כמו כן, יש לבדוק שהקבלן רשום בפנקס הקבלנים אשר רשומים בסיווג המתאים והוא רשאי לבנות את מספר הקומות אשר מתעתד לבנות בפרויקט.

יש לבדוק כבי הפרויקט לא משועבד וכי לא חלים עליו צווי מניעה, הליכים משפטיים, עיקולים, משכנתאות ועוד. הפרויקט חייב להיות נקי מחובות ומהתחייבויות. אם קיים חוב שכזה יש לבדוק בצורה מעמיקה את הנסיבות של החוב ואת ההשלכות שלו.

בנק מלווה והסדר תשלומים

חשוב מאוד לבדוק כי לפרויקט יש בנק מלווה. כיום ישנו איסור להפקיד כספים ישירות בחשבון של הקבלן או של מישהו מטעמו ויש לוודא בחוזה שכל תמורה או חלק מהתמורה וכן המקדמה אשר נדרשת בחתימה על בקשת הרכישה תופקד אך ורק באמצעות שוברי תשלום היישר לחשבון בנק המלווה את הקבלן. עבור כל תשלום על פי החוק תהיו זכאים לקבל ערבות בנקאית בתוך שבועיים מהמועד שבו שילמתם.

חשוב מאוד לשים לב לחלוקה של התשלומים בהתאם לקצב הבנייה. מומלץ לשלם כמה שפחות במועד החתימה על ההסכם ולהשאיר את רוב היתרה למועד שבו תקבלו את המפתחות. כך ניתן למעשה לדחות את מועד לקיחת משכנתא והתחלת תשלומי ריביות לבנק.

הערת אזהרה ומפרט טכני

הערת אזהרה היא הערה אשר רושמים בטאבו על זכויות הקבלן בקרקע. היא יכולה להתייחס גם לדירה שלכם. הערה זאת מזהירה כל אדם כי הקבלן חתם על חוזה ביחס לדירה שלכם ובכך ניתן למנוע עסקאות סותרות או כפולות של הקבלן. יש לוודא כי אתם זכאים לקבל הערת אזהרה ובשום מקרה הקבלן לא יכול למנוע זאת מכם.

מעבר לכך, חשוב לקרוא את המפרט הטכני בצורה נכונה. עליכם לדעת מה אתם מקבלים בתמורה למחיר של הדירה, על מה אתם משלמים בכלל ועוד. הדברים הבסיסיים שצריכים להיות כלולים במחיר הם: דודי חשמל, מתגים חשמליים, נקודות מים, הזזת נקודות חשמל ומים ועוד.

 

Share: